Geschreven door Sifra Schers
Oud Hollands Handwerk
In het Financieel Dagblad van dinsdag 21 juni 2016 geeft Randstad topman Jacques van den Broek aan dat de meeste innovaties betreffende de uitzendbranche internetactiviteiten zijn, maar hij denkt niet dat die de fysieke uitzendbureaus overbodig maken. “Uiteindelijk lijkt het erop – maar daar moet je me over vijf jaar maar op aanspreken – dat er in onze sector een moment van menselijk contact moet zijn. Misschien niet voor de kandidaten, maar opdrachtgevers willen sparren, weten hoe het zit met de aansprakelijkheid bijvoorbeeld.” Randstad gebruikt haar overnamekas om het uitzendconcern te veranderen, naar een meer evenwichtige verdeling tussen het klassieke uitzendwerk en het tijdelijk plaatsen van vakmensen of professionals.
Online meerwaarde
Logisch, dacht ik na het lezen van dit artikel. Wil je de (hoger opgeleide) professional nu en in de toekomst aan je binden, dan zul je je meerwaarde moeten vinden in het online aanbieden van platforms met interessante klussen voor de (zelfstandig) professional, waarvan jouw opdrachtgevers weten dat ze juist op jouw platform de juiste kandidaten vinden en er daarom absoluut aanwezig willen zijn.
Begeleiden en bemiddelen werkzoekenden
De vraag die bij mij opkwam, was hoe deze visie zich verhoudt tot de activiteiten van Fith? Wij begeleiden en bemiddelen immers werkzoekenden die op eigen kracht moeilijk werk vinden. Naar werkgevers die, allereerst, goede mensen zoeken, maar daarbij ook openstaan voor kandidaten die niet 1 op 1 op harde criteria matchen Bijvoorbeeld omdat iemand ziek is of is geweest, gedeeltelijk arbeidsbeperkt is, maar ook omdat men over eenzijdige werkervaring beschikt of, simpelweg, omdat men 45+ is?
Hoewel een aantal van hen zeker als zelfstandig professional aan de slag kan, gaan de meesten van hen na intensieve begeleiding en bemiddeling door een adviseur van Fith aan het werk in minder hoog geschoolde arbeid en geeft men de voorkeur, net als veel anderen in Nederland, aan een dienstverband boven zelfstandigheid.
Persoonlijke aandacht
Ook aangaande werk voor minder hoog opgeleiden zie je steeds meer digitale platforms ontstaan die vragers en aanbieders van werk bij elkaar proberen te brengen.
De platforms die ik ken, bijvoorbeeld aangaande particulier schoonmaakwerk, wekken de indruk dat men vooral gefocust is op de techniek achter het platform en veel minder op de begeleiding van de opdrachtgever en opdrachtnemer in het matchingsproces. Wil je dergelijke platforms effectief inzetten voor de werkzoekende die wij iedere dag begeleiden dan zal juist de menselijke component, in de vorm van persoonlijke werving en selectie, begeleiding en bemiddeling, er aan moeten worden toegevoegd.
Digitaal vraagstuk
Degenen in onze branche die de digitale mogelijkheden en persoonlijke begeleiding en bemiddeling succesvol weten te combineren, zullen het verschil maken. Afhankelijk van het deel van de arbeidsmarkt dat je als organisatie bedient, zullen daarin de accenten verschillen. Intensieve begeleiding en bemiddeling van werkzoekenden en werkgevers/opdrachtgevers heeft Fith al vele jaren goed in de vingers. Over het digitale stuk wordt nagedacht. Bij voorkeur samen met een uitmuntend digitaal platform die onze visie deelt. Wie heeft er suggesties?
juni 2016, geschreven door Richard Roth
Voor suggesties neem contact met ons op of bel tijdens kantooruren naar 088-0074410.