“De ontwikkeling van Fith tot professionele organisatie heb ik helemaal meegemaakt”

ontwikkeling-groei

Werkjubileum bij Fith

Wat leuk, krijg ik zomaar een aantal berichtjes van verschillende LinkedIn relaties. Gefeliciteerd met je werkjubileum staat er. Uh…. Even kijken wat ze er precies mee bedoelen. Inderdaad, op 1 mei was het alweer 14 jaar geleden dat ik als bureaumanager bij Fith ben gaan werken. Jeetje veertien jaar alweer. Ik was destijds op zoek naar ander werk. De regionale bank waar ik op dat moment werkte, ging fuseren en het hoofdkantoor zou verhuizen naar een plaats die qua afstand voor mij niet meer te bereizen viel.

Starten als bureaumanager bij Fith

Op zoek naar ander werk dus. En, zoals dat toen nog gebruikelijk was, ging dat voornamelijk met het doorspitten van de zaterdagkrant. En daar stond dan ook de advertentie van Fith. Fith was op zoek naar twee personen om samen, in de vorm van een duobaan, de functie van bureaumanager uit te voeren. De ideale functie voor mij op dat moment, al stond verder niet vermeld wat de functie inhield. Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd me meer duidelijk. Fith was een jong bedrijf dat zich bezighield met het re-integreren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit bemiddelen en begeleiden van deze mensen gebeurde door, mag ik het zeggen, adviseurs op leeftijd. Adviseurs die hun sporen in de maatschappij verdiend hebben. Oud-managers en oud-ondernemers met een flinke levenservaring en een groot netwerk. Wat een uniek concept en Fith leek een leuke organisatie. Wat was ik blij dat ik daar deel van kon gaan uitmaken.

Hectische eerste jaren

De eerste jaren waren, zoals dat bij een klein en jong bedrijf hoort, hectisch. Alle voorkomende werkzaamheden hoorde bij de functie van bureaumanager. Contacten met de opdrachtgevers, contacten met de klanten, telefoonafhandeling, financiële administratie maar ook de verzorging van de lunch en de schoonmaak. En, niet het minst onbelangrijke, de contacten met de adviseurs. Want, zoals me tijdens mijn eerste gesprek werd verteld en later nog regelmatig werd herhaald: “Het belangrijkste is dat onze adviseurs in de watten worden gelegd, zij maken namelijk ons bedrijf uniek. Het mag hen aan niets ontbreken”.

Gegroeid naar een professionele organisatie

Inmiddels zijn we, zoals gezegd, zomaar veertien jaar verder. Inmiddels is Fith niet meer het jonge bedrijf van toen, maar zijn we uitgegroeid tot een grote professionele organisatie die landelijk opereert. Deze groei ging uiteraard niet zonder slag of stoot en Fith heeft zich mee bewogen met de ontwikkelingen in de markt. Er zijn hele goede tijden geweest en helaas ook wat mindere tijden. Er zijn collega’s bijgekomen en we hebben van collega’s afscheid genomen. Er zijn nieuwe vestigingen geopend en er zijn vestigingen gesloten en is het hoofdkantoor van een oud bedrijfsverzamelgebouw verhuisd naar een mooi herenhuis.

Unieke werkwijze van toen, werkt nog steeds

Door de groei en ontwikkelingen in de markt is de functie van bureaumanager uiteraard ook erg veranderd en zijn er andere functies binnen de organisatie bijgekomen. En ook ik heb al geruime tijd een andere functie binnen Fith. Wat nog niet is veranderd, is de hectiek die er regelmatig heerst en wat het werken bij Fith ook zo leuk maakt. Wat gelukkig ook niet is veranderd, is de unieke werkwijze van Fith waarbij onze senior adviseurs hun werk- en levenservaring gebruiken om onze klanten te begeleiden met als doel weer aan het werk te kunnen. En als we het dan over ervaring hebben, volgens mijn ervaring is dit nog steeds een succesformule.