Geschreven door Fith
Senior adviseur Wilgard van Lee: ‘Jij bent de bestuurder van de bus en ik ben jouw navigatiesysteem.’
WIE is Wilgard van Lee?
Ik ben een geboren en getogen Brabander van 67 jaar oud. Ik kwam in Berlicum, vlak bij Den Bosch, ter wereld. Dat gebeurde naast de kerk, zowat in de pastorie. Mijn opa was koster en mijn ouders woonden bij mijn opa en oma in. Daarna ben ik naar Veghel verhuisd, waar ik mijn vrouw leerde kennen. Ik redde haar destijds van een dronken kerel die haar lastigviel. Ik bracht haar veilig naar huis en sindsdien zijn we aan elkaar blijven plakken. Samen hebben we op verschillende plekken in Brabant gewoond, afhankelijk van waar ik op dat moment werkte. Inmiddels wonen we alweer een hele tijd in Veghel. De spaarzame vrije tijd die ik heb, breng ik graag fotograferend door. Natuur- en straatfotografie zijn favoriet. Of ik lees management- en trainingsboeken. En dan alleen passages die ik belangrijk en interessant vindt. Geen hele boeken dus.
WAT heb je hiervoor zoal gedaan?
Ik heb lange tijd voor verschillende vestigingen van de Rabobank gewerkt. Ik begon er als assistent assurantieadviseur en groeide uit tot manager private banking. Ook was ik culture change manager bij Essent, consultant bij Enexis, begeleider intervisie in de zorg… En met mijn eigen onderneming WilgardvanLee Management help ik ondernemers met het verbeteren van hun interne bedrijfsprocessen en het laten floreren van hun medewerkers. Wat me het meest boeit in al mijn werkzaamheden, zijn mensen. Ik hou ervan om verbinding met ze te maken en om ze in hun kracht te zetten. Je ziet helaas nog maar al te vaak dat processen worden bedacht vanachter een bureau, terwijl het uiteindelijk de mensen op de werkvloer zijn die ermee moeten werken. Ik begeef me liever op die werkvloer om te zien wat er echt nodig is.
HOE ben je bij Fith terecht gekomen?
Ik ben met 64 jaar gestopt met het werken in loondienst. Naast mijn werk als zzp’er, wilde ik graag nog wat anders doen. Een kennis stelde me voor bij Fith, waar ik een gesprek had met Richard (Roth, voormalig directeur, red.). Toen hij me vroeg wat ik Fith te bieden had, antwoordde ik: ‘Een grote rugzak’. Dat was de eerste keer dat Richard het woord rugzak in een positieve context hoorde. Mijn rugzak is gevuld met een berg aan kennis, ervaring, tools en kunde die ik heb opgedaan en die ik graag inzet om kandidaten te helpen hun leven weer op de rit te krijgen.
WAAROM past het Fith werk jou zo goed?
Ik luister goed en kan mijn oordeel tijdens een gesprek parkeren. Zo goed veel mogelijk oordeelloos luisteren is ontzettend belangrijk in ons werk. Verder ben ik eerlijk. Kandidaten weten vanaf het allereerste moment wat ze aan me hebben. Ik zeg altijd: ‘Jij bent de bestuurder van de bus en ik ben jouw navigatiesysteem. Ik probeer je zo goed mogelijk te begeleiden en als je een verkeerde afslag dreigt te nemen, dan ga ik piepen. Maar ik neem het stuur niet van je over.’ Natuurlijk gebruik ik mijn netwerk bij het zoeken naar nieuw werk, als dat nog mogelijk is. Maar ik bied mijn kandidaten geen baan op een presenteerblaadje aan. Ze moeten uiteindelijk toch echt zelf die brief schrijven en op gesprek gaan. En als het dan lukt, is de voldoening vele malen groter!
WAAR ben je het meest trots op?
Ik mocht even geleden een dame begeleiden die een ontzettend zware periode achter de rug had. Zonder al te veel in detail te treden, kunnen we gerust stellen dat ze met een groot persoonlijk trauma worstelde. Ik heb veel met haar gepraat en haar ondersteund bij het uitstippelen van haar pad. Ik vond het belangrijk dat ze ook aan haar trauma zou werken, voordat we met nieuw werk aan de slag zouden gaan. Ze liep bij een fysiotherapeut en een praktijkondersteuner, maar dit was niet voldoende. Als haar ‘navigatiesysteem’ heb ik haar aangeraden een andere afslag te nemen en met een psychiater te gaan praten en bijvoorbeeld EMDR-therapie te gaan volgen. Dat advies heeft ze opgevolgd. Haar trauma raakt ze nooit helemaal kwijt, maar ze kan er wel beter mee omgaan. We zijn samen gaan onderzoeken van welk soort werk ze blij zou worden. Ze was in haar vorige baan alleen maar met juridische documenten en processen bezig, iets wat haar weinig energie gaf. Inmiddels werkt ze als hostess en is ze de hele dag onder de mensen. Ze heeft van haar hobby haar werk kunnen maken. En wat me daarin nog het meest trots maakt, is dat ze dat helemaal zelf voor elkaar heeft gekregen!
WANNEER is jouw dag geslaagd?
Als ik een kandidaat weer zijn of haar zelfvertrouwen terug kan geven. Je krijgt regelmatig te maken met mensen die het idee hebben dat ze niet meer meetellen in de maatschappij en zich niet gehoord voelen. Door te luisteren, mijn oordeel te parkeren en door specifieke coachervaring, probeer ik mensen weer terug in hun kracht te zetten. Vaak leidt dat tot een andere baan die ze beter past, soms ook tot het inzicht dat betaald werk niet meer tot de mogelijkheden behoort. Centraal in mijn werk staat: mensen in laten zien wat ze nog wél kunnen en waar ze energie van krijgen. Kaartjes met afbeeldingen helpen kandidaten bij het verkrijgen van inzicht in wat hun waardes zijn, wat ze leuk vinden om te doen, waar ze stress van krijgen… Vaak beginnen we met 30 kaarten, brengen die terug tot tien, waarna er uiteindelijk nog maar twee of drie overblijven. En als we ontdekt hebben waar iemand oprecht blij van wordt, kan het solliciteren beginnen. Of dat nu op een betaalde baan is of op vrijwilligerswerk, dat maakt niet uit. Zolang iemand maar het gevoel heeft weer mee te doen.