Geschreven door Fith
Senior adviseur Hans Vlessert: “Door zijn nieuwe werk is mijn cliënt geen verdediger meer, maar een aanvaller.”
WIE is Hans Vlessert?
Ik ben van oorsprong een echte Tukker. Ik heb op de HTS in Twente de allereerste computerkunde-opleiding gevolg die er was. Heel veel nulletjes en eentjes dus. Toen ik in Heeswijk-Dinther ging stagelopen, werkte daar een heel leuk meisje. En met dat leuke meisje ben ik nu nog steeds getrouwd. We wonen in Schijndel, eerst met onze vier kinderen, maar die zijn inmiddels allemaal het huis uit. Je kunt wel stellen dat ik in de loop der jaren een echte Brabander ben geworden. Met een Twentse achtergrond, dat dan wel weer! Ik heb nog altijd regelmatig contact met de jongens met wie ik in mijn allereerste Twentse voetbalelftal zat. We gaan nog elk jaar een weekend weg met zijn allen, lekker mountainbiken.
WAT heb je hiervoor gedaan?
In 1999 startte ik bij wat nu ABN AMRO is. Heel toevallig, want ik was helemaal niet thuis in het bankwezen. Een voormalige klant maakte me erop attent dat ze een hoofd systeembeheer zochten voor hun callcenter. Ik ben gaan praten en was meteen verkocht. Uiteindelijk heb ik ruim twintig jaar met heel veel plezier in het bankwezen gewerkt, waarvan vier jaar in Duitsland. Ik vond mezelf altijd een enorme bèta, maar daar kwam ik erachter dat je – ook als je niet meer zo jong bent – nog prima een tweede taal kunt leren. Ik kon niet anders, want iedereen om me heen sprak Duits. De laatste zes jaar van mijn ABN AMRO-carrière gaf ik onder andere leiding aan het advies- en servicecentrum, een team van ongeveer 200 mensen. Gedurende mijn werkzame leven ben ik dus steeds meer van technisch naar management gegaan. Voordat ik met vervroegd pensioen ging, heb ik nog een uitstapje gemaakt naar een bedrijf waar ik oudere werknemers die geen werk hadden hielp aan een functie in de bancaire sector. Maar dat was me te salesgericht. Ik heb toen, in overleg met mijn vrouw, besloten om met 63 jaar met pensioen te gaan. En nu ben ik alweer twee jaar senior adviseur bij Fith.
HOE ben je bij Fith terecht gekomen?
Via een vriend van me die altijd bij Philips heeft gewerkt en nu alweer even voor Fith aan de slag was. Ik heb bij ABN AMRO regelmatig te maken gehad met mensen die langdurig ziek waren, met bedrijfsartsen en 2e spoortrajecten. Het leek me interessant dat nu eens vanuit de kant van de werknemer te bekijken. Ik had meteen een goed gevoel bij Fith, maar heb wel even getwijfeld of ik genoeg kennis had om senior adviseur te worden. Gelukkig zagen ze bij Fith de potentie en hebben ze me de kans gegeven. Fith is er helemaal op ingericht om startende adviseurs op te leiden. De eerste tijd heb ik een intensief trainingstraject gevolgd waarvan ik ontzettend veel geleerd heb. Ook kreeg ik een coach toegewezen waar ik terecht kon met al mijn vragen én maakte ik regelmatig gebruik van het spreekuur waarop je vier keer per week kunt inbellen als je ergens tegenaan loopt.
WAAROM past het Fith werk jou zo goed?
Ik kan mensen heel snel lezen, weet al vrij snel wat voor type iemand is. Ik denk dat ik dat in Duitsland heb geleerd, toen ik de taal nog niet zo goed sprak. Om mensen toch te kunnen begrijpen, moest ik goed letten op hun non-verbale communicatie. Daar heb ik nu nog steeds profijt van. De eerste twee, drie afspraken plan ik altijd bij mijn cliënten bij voorkeur thuis. Dan kan ik ze in hun gezicht aankijken en leer ik ze kennen in hun eigen vertrouwde omgeving. Verder kan ik goed luisteren en toon ik oprechte interesse in mijn cliënten. Daardoor geven ze mij snel het vertrouwen. Ik ben iemand die zegt waar het op staat. Die combinatie maakt denk ik dat het werk bij Fith me zo goed past.
WAAR ben je het meest trots op?
Ik heb eens een jongeman begeleid bij wie ik vanaf het eerste moment voelde dat hij beter afscheid zou kunnen nemen van zijn huidige werkgever. Het bedrijf kon hem niet meer bieden wat hij nodig had. Toen het juiste moment daar was heb ik hem geadviseerd uit te kijken naar ander werk. Binnen een maand had hij een nieuwe baan waarin hij nog steeds hartstikke gelukkig is. Ook heb ik een man van 56 geholpen aan een baan bij de NS. Hij was ervan overtuigd dat hij te oud was om conducteur te worden, maar bij de NS stonden ze juist te springen om mensen als hij. Hij hoort weer ergens bij en is – om in voetbaltermen te spreken – niet langer een verdediger maar een aanvaller. Mooi als je iemand in zo’n traject mag begeleiden.
WANNEER is jouw dag geslaagd?
Ik ben iemand die heel graag aan het einde van zijn dag door al zijn werk heen is. Heb ik de volgende ochtend een intakegesprek met een nieuwe cliënt, dan wil ik de dag ervoor alles over die persoon in kaart hebben. Ik vind het leuk om dat allemaal uit te zoeken en op die manier optimaal voorbereid te zijn. Des te groter is de kans dat ik écht waardevol kan zijn voor mijn cliënten.