Geschreven door Sifra Schers
Succesvolle ingrediënten
Adviseur Chris Frencken vertelt..
Een nieuwe klant
Wanneer Fith contact met me opneemt of ik een nieuwe klant aan wil nemen, ben ik altijd benieuwd wie de persoon achter de aanmelding is
Deze keer is het Henk uit een dorp niet zo ver bij me vandaan. Tijdens ons eerste telefoongesprek voor het maken van de afspraak voor het kennismakingsgesprek klinkt hij, op zijn zachts gezegd, wat argwanend. Nadat ik me kort heb voorgesteld, gaat hij akkoord met het maken van een afspraak.
Zijn bejaardenwoning blijkt te liggen in het centrum van het dorp. Hier woont hij met zijn twee honden en zijn kanariepiet. Hij is gelijk in de weer met het koffiezetapparaat en pas nadat hij die heeft ingeschonken, steekt hij van wal.
Het starten van het 2e spoortraject
Henk is herstellende van een zware medische ingreep en klautert na een jaar weer langzaam uit het diepe dal. Hij werkt in een tuincentrum een dorp verder en is op therapeutische basis weer voorzichtig enkele uren per week aan het werk. Hij wil absoluut terug in zijn huidige bedrijf en volgens zijn zeggen willen zijn collega’s en werkgeefster dit ook. Hier ligt dus een taak voor mij als adviseur, omdat ik ben aangesteld om (vooral) te zoeken naar mogelijkheden buiten het eigen bedrijf. Het zogenaamde spoor 2 traject. Nadat ik hem het gehele 2e spoortraject heb uitgelegd, gaat hij er schoorvoetend mee akkoord. Hij wordt over de streep getrokken als ik hem vertel dat ik ook nog kennis ga maken met zijn werkgeefster en dat ik ook spoor 1 heel goed in de gaten ga houden.
Zijn werkgeefster is erg blij met een werknemer als Henk en wil hem inderdaad heel graag behouden voor haar bedrijf. Zij heeft hem afgelopen jaar ook altijd begeleid op zijn bezoeken bij de specialisten. Ook aan haar leg ik het hele traject en de wettelijke verplichtingen uit. Met haar spreek ik af dat ik Henk serieus ga coachen om het spoor 2 traject te laten slagen. Zij is het hiermee eens. Haar was het niet echt gelukt.
Het opstellen van een trajectaanpak
Tijdens het opstellen van de trajectaanpak krijg ik de kans om alle zaken uit spoor 2 de revue te laten passeren. Henk werkt prima mee. “Als het moet dan moet ‘t”; is zijn credo.. Het blijkt dat hij nog helemaal niet heeft nagedacht over ander werk en ook de computer, hij heeft een laptop, vindt hij maar een raar ding. Hij kan een emailtje lezen, maar het internet is nog een groot geheim voor hem. “Dat doen de buren voor mij”!. Van Word en Excel heeft hij wel eens gehoord.
In het traject kan ik met gestructureerde aanpak aandacht aan al deze zaken besteden. Zo doe ik samen met hem een beroepenoriëntatie om zijn blik op de arbeidsmarkt te verruimen. Zijn re-integratielogboek houdt hij eerst bij in een schriftje, maar als ik voor hem een computercursus in het dorp heb gevonden, laat ik hem door zijn leraar helpen het overzicht in Word te zetten als praktijkoefening. Later leert hij zijn sollicitatieoverzicht in Excel te zetten. Beide overzichten leert hij per email naar mij te verzenden.
Uit de beroepenoriëntatie die ik samen met hem heb gedaan, blijken voor hem twee mogelijke functies te komen waarin hij erg is geïnteresseerd: kwaliteitscontroleur en beveiliger. Samen met hem maak ik een cv. “Die heb ik nog nooit nodig gehad”, zo laat Henk weten.
Opbouwen van werkzaamheden bij zijn eigen werkgever
Inmiddels gaat het therapeutisch werken bij zijn werkgever ook best goed. Henk wil meer uren gaan maken. Werkgeefster en bedrijfsarts vinden het beiden goed en samen met hen stel ik een opbouwschema voor Henk op, waarin geleidelijk meer uren per dag worden opgenomen. Henk vindt dit prima, maar vindt wel dat het heel erg geleidelijk gaat: “Kan dat niet wat sneller?”. De realiteit haalt hem in, want als de uren worden uitgebreid, is Henk aan het einde van de dag behoorlijk moe en blij dat hij naar huis kan om uit te rusten. Later gaat het beter en maakt hij toch stiekem meer uren. In de zomer en in de hitte gaat het even helemaal niet en krijgt hij een terugval. Om hem hieruit te krijgen heb ik teruggepakt op hetgeen ik eerder heb gezegd en hem hier verder in gecoacht. Hij komt weer uit het dalletje.
Toch blijven zoeken naar ander passend werk
In deze periode lukt het me ook om Henk vertrouwd te maken met Indeed, de grote vacaturebank. Daar leert hij vrij snel zijn weg in vinden en hij solliciteert trouw. Hij houdt dit goed bij in zijn sollicitatieoverzicht. Daarnaast brengen we samen zijn netwerk in kaart om te zien of er in zijn omgeving mogelijkheden zijn. Ook mijn netwerk zet ik in en ik onderzoek bij verschillende bedrijven en warme contacten of ze nog een kracht zoals Henk kunnen gebruiken.
Ondersteuning op zijn eigen werk
Op zijn werk wordt Henk goed gesteund door zijn collega’s. Ze nemen hem vooral het zware tilwerk uit handen. Henk zelf leert ook meer met de computer op de zaak te werken. Het is iets wat hem zelf ook veel vreugde geeft nu hij dit kan. Hij volgt ook trouw het aangepaste opbouwschema en houdt zich daar goed aan.
Terugkeer naar zijn eigen functie toch mogelijk
Als Henk bijna terug is op zijn oorspronkelijke aantal uren, merkt hij zelf dat hij niet meer helemaal terug op zijn oude niveau van productie terug kan keren. Zijn werkgeefster vindt met hulp van haar accountant hier een oplossing voor. Henk kan terug op zijn oorspronkelijk aantal uren, maar tegen een iets lager loon, zodat er iets minder druk op hem komt te liggen. Dat vindt Henk niet zo’n probleem, want hij is zielsgelukkig dat hij weer volledig aan de slag kan bij zijn huidige bedrijf. Iedereen is daar blij om, vooral ook omdat Henk binnen het bedrijf een cruciale rol speelt op het sociale vlak: hij regelt verjaardagskaarten en kaarten voor de zieken ondertekend door alle collega’s. Bovendien organiseert hij mede de jaarlijkse barbecue, het personeelsuitstapje en de kerstviering.
Voor mij als adviseur was Henk een heel plezierige klant om mee samen te werken. En ook de werkgeefster verdient een dikke pluim voor de wijze waarop zij deze medewerker heeft begeleid op zijn weg terug naar zijn eigen werk. Een succesvol traject heeft niet altijd deze ingrediënten, maar ik ben ervan overtuigd dat ze helpen.
Als ik na het eindgesprek met Henk en werkgeefster in de auto naar huis rijd, merk ik dat ik zit te fluiten.
januari 2017, geschreven door Chris Frencken
Meer informatie over re-integratie 1e & 2e spoor van Fith >>