Geschreven door Bente Oldescholtenhuis
Senior adviseur Rob Bouwman: ‘Niet alleen Red Bull geeft je vleugels, passend werk heeft hetzelfde effect.’

Wie is Rob Bouwman?
Ik ben 68 jaar en sinds vijf jaar getrouwd met de vrouw met wie ik al achttien jaar samen ben. Een grappig toeval: we hebben allebei één zoon, ze zijn even oud en hebben bijna dezelfde naam: Steven en Stephan. We wonen in Kijkduin, met het strand op 75 meter van onze achtertuin. Hier hebben we een ‘eigen’ strandtent waar we graag met een glaasje wijn kijken hoe de zon ’s avonds in de zee zakt. We maken we eens per jaar een verre reis, de laatste jaren vaak naar Egypte. En daarnaast boeken we regelmatig kortere trips van een paar dagen. Stedentrips zijn favoriet. Ik ben gek van architectuur en ga dan ook graag naar steden als Praag, New York en Parijs.
Wat heb je hiervoor gedaan?
Mijn carrière begon in de autobranche tijdens een vakantiebaantje. De passie voor auto’s was er al vroeg. Stiekeme ritjes toen ik zestien was, je kent het wel. Na mijn diensttijd rolde ik de autobranche in, maar kwam uiteindelijk in de reclamewereld terecht. Samen met twee vrienden richtte ik een reclamebureau op dat uitgroeide tot een succesvol bedrijf met 32 medewerkers. We richtten ons in eerste instantie voornamelijk op autobedrijven. Daarna werd ook Ford Nederland klant voor landelijke campagnes voor onderhoud. Later breidden we onze focus uit naar vastgoed en arbeidsmarktcommunicatie. Het bedrijf werd overgenomen door een Amerikaanse partij en na vijf jaar stapte ik uit. Ik ben wel altijd actief gebleven in de reclamebranche, nog steeds. Daarnaast heb ik vijftien jaar als vrijwilliger gewerkt voor de Make-A-Wish Foundation, waar ik hielp de dromen van kinderen met een levensbedreigende ziekte waar te maken. Emotioneel vaak zwaar, maar ongelofelijk waardevol.
Hoe ben je bij Fith terecht gekomen?
Via een vriend. Nadat ik bij Make-A-Wish was gestopt vertelde hij enthousiast over zijn werk als senior adviseur. Dat raakte me. Ik realiseerde me hoe belangrijk het is dat er iemand naast je staat als je door omstandigheden niet meer kunt doen wat je zo graag doet. Iemand die je helpt inzien waar je wél nog plezier uit kunt halen, of je begeleidt richting een WIA-uitkering als dat nodig is. Die gedachte sprak me enorm aan. Ik belde naar Richard Roth, de toenmalig directeur van Fith, gevolgd door een persoonlijke ontmoeting. Het was een prima kennismaking die leidde tot een samenwerking van inmiddels twaalf jaar. In die twaalf jaar heb ik Fith zien uitgroeien tot een warme, professionele organisatie waar ik me prima thuis voel.
Waarom past het Fith werk jou zo goed?
Ik heb altijd graag met mensen gewerkt. Bij mijn reclamebureau vond ik het een uitdaging om ambitieuze mensen die net van school kwamen vertrouwd te maken met ons vak. Bij Fith doe ik iets vergelijkbaars: ik ga in gesprek met kandidaten en zoek naar mogelijkheden waar ze zelf misschien nog niet aan hadden gedacht. Het werk combineert goed met mijn andere activiteiten in de reclamebranche. Die diversiteit vind ik belangrijk. Sinds vorig jaar ben ik officieel met pensioen en ik wil dan ook absoluut niet één vaste baan. Ik vind het belangrijk om lekker te kunnen afwisselen tussen mijn diverse activiteiten. Ook wil ik de vrijheid hebben om samen met mijn vrouw spontaan een tripje te kunnen boeken. Het mooie aan Fith is de flexibiliteit om je eigen tijd in te delen. Je werkt met alle lagen van de samenleving, want ziekte of beperking kan iedereen treffen, ongeacht functie of achtergrond. Die verscheidenheid aan mensen en verhalen maakt het werk boeiend.
Waar ben je het meest trots op?
Het klinkt misschien afgezaagd, maar het meest trots ben ik op onze zoons. Ze hebben het, helemaal op eigen kracht, hartstikke goed gedaan. Zowel qua werk als privé. Op mezelf ben ik niet zo snel trots. Als ik iets zou moeten noemen, is het denk ik dat ik een aantal van mijn kandidaten heb geholpen om zelfstandig ondernemer te worden. Soms hebben ze nét dat duwtje in de rug nodig om de stap te durven zetten. Zo is een van mijn kandidaten een eigen fietsenzaak begonnen. En met een kandidaat die graag de mode in wilde, brainstormde ik over alle aspecten die daarbij komen kijken. Ze had een complexe merknaam bedacht, ik stelde een toegankelijker alternatief voor. We bespraken productpositioning, kostprijsberekeningen, productiemogelijkheden en marketingstrategieën. Het resultaat? SBS6 maakte een reportage over haar, haar modemerk en ambitie. Toch zijn het niet alleen de succesverhalen waarbij mensen een nieuwe job vinden die mijn werk zo leuk maken. Misschien haal ik nog wel meer voldoening uit het bieden van hulp in schrijnende situaties. Zoals de dame die na een beroerte niet meer mocht autorijden en driekwartier enkele reis met het OV moest reizen voor slechts één werkuur per dag. Door met haar bedrijfsarts, werkgever en UWV te gaan praten, werd ze uiteindelijk vervroegd 100% arbeidsongeschiktheidsongeschikt verklaard. Dat is voor mij misschien nog wel een grotere winst dan een reguliere jobplaatsing.
Wanneer is jouw dag geslaagd?
Wanneer ik kan zeggen dat ik alles heb kunnen doen wat ik me had voorgenomen. En als ik oprechte aandacht aan mensen heb kunnen besteden. Ik geloof sterk in het denken in mogelijkheden. Mijn filosofie is simpel: als iemands rechterhand niet meer functioneert en hij daardoor niet meer aan de hendel van een machine kan trekken, dan zoeken we een fabriek waar ze een machine hebben die je met je linkerhand bedient. Meedoen in de samenleving en actief bezig zijn is belangrijk voor mensen. Niet alleen Red Bull geeft je vleugels, fijn passend werk heeft hetzelfde effect. Ik hoop dit werk nog lang te kunnen doen. Het houdt me fit en alert. Ik zeg wel eens gekscherend tegen mijn vrouw: mocht ik onverwacht overlijden, zorg dan dat mijn laptop mee de kist in gaat. Dan kan ik nog het een en ander afmaken!